تبلیغات
- اخبار روز ،متون علمی و ادبی،دانلود،آموزش وبلاگ نویسی و .. - خوراكی‌هایی كه كمك می‌كند شما بهتر بخوابید
ما ســــــــــــعی میكنیم بهترین هــــــــــــــــا را در این جـــــــــــا برایتــــــــان تــــــــدار ك ببینیم

-
-
تاریخ : دوشنبه 16 فروردین 1389
نویسنده : araz
محققان در نوشتار جدیدی فهرست چند ماده غذایی را منتشر كرده‌اند كه اگر آنها را مصرف كنید، خواب بهتری خواهید داشت.

به گزارش ایسنا، وعده غذایی كه به عنوان شام انتخاب می‌كنید روی خواب عمیق شبانه و یا تعداد دفعاتی كه در طول شب ممكن است از خواب بیدار شوید تاثیرگذار است؛ بنابراین محققان توصیه می‌كنند برای شام، ماهی آزاد را انتخاب كنید.

مواد مغذی خاصی در ماهی آزاد و همچنین نخود فرنگی، ماست و اسفناج وجود دارد كه به شما كمك می‌كنند خواب بهتری داشته باشید. ماهی آزاد حاوی چربی‌های سالمی است كه اسید دوكوزاهگزائنوئیك یا DHA نامیده می‌شوند و می‌توانند سطح هورمون تنظیم‌كننده خواب موسوم به ملاتونین را افزایش دهند. از سوی دیگر، نخود فرنگی یا سایر حبوبات، مواد غذایی غنی از ویتامین‌های گروه ب شامل B6، B12 و فولیك اسید هستند كه تمام آنها به تنظیم چرخه‌های خواب در بدن كمك می‌كنند و ماده شیمیایی آرام‌كننده موسوم به سروتونین را تولید می‌كنند. در واقع در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است كه تقویت ذخایر ویتامین‌های گروه ب در بدن به رفع بی‌خوابی در افراد كمك می‌كند.

از سوی دیگر محققان تاكید دارند كه ماست منبع خوب و غنی از كلسیم و منیزیم است كه هر دوی این مواد معدنی برای حمایت از پروسه خواب حائز اهمیت هستند و با همدیگر به شما كمك می‌كنند كه سریع‌تر به خواب بروید و زمان مرحله خواب عمیق شما را طولانی‌تر می‌كند. كمبود این دو ماده معدنی مهم در بدن منجر به انقباضات ماهیچه‌ای، افزایش سطح استرس و بدتر شدن كیفیت خواب می‌شود.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهد كه اسفناج با برگ‌های سبز و تیره‌رنگی كه دارد منبع بسیار مناسب و سرشار از آهن است. آهن نیز ماده‌ معدنی مغذی است كه از بدن در برابر یك سارق شناخته شده خواب موسوم به «سندرم پاهای خسته» محافظت می‌كند.

منبع روزنامه جام جم




موضوعات مرتبط: میوه ها و گیاهان دارویی و طب سنتی ,
آخرین مطالب